צרו איתנו קשר

איך להעסיק עובדים מרצועת עזה?

איך להעסיק עובדים מרצועת עזה?

עורך דין ענאן חמאםמאת: עורך דין ענאן חמאם

עו"ד המתמחה בענייני הגירה והנפקת היתרים להעסקת עובדים זרים ופלסטינאים

מעודכן לתאריך: 06/08/2023

איך להעסיק עובדים מרצועת עזה? ומה עם התנאים הסוציאלים

לאחרונה אני עדים להצהרות רבות ממת"ק עזה מנהלת התיאום והקישור (מת"ק) לעזה האמונה על יישום המדיניות האזרחית של ממשלת ישראל כלפי רצועת עזה, שיש הרבה שינויים והקלות לתושבי הרצועה ליציאה ולעבודה בישראל, זאת למרות שבאותה העסקה יש בעיתייות מאוד גדולה שנרחיב עליה בהמשך.

חלק מאותן הקלות היא מתן 6,000 היתרים לפלסטינאים מרצועת עזה לעבוד בישראל, מהלך שיש בו בכדי להקל על משפחותיהם של אותם עובדים, אשר יכולים לעזור למשק של בתיהם ולסביבתם לצמוח בשל העבודה וקבלת משכורות גבוהות יחסית לשכרם ברצועה.

לאחרונה הופצו סרטונים אשר מודיעים לעובדים שמגיעים מרצועת עזה שבה מופיע אלוף משנה משה טטרו שמכהן כרמת"ק רצועת עזה – ראש מנהלת התיאום והקישור לרצועת עזה במתפ״ש, ובו הוא מבקש מהעובדים שיפנו למעסיקים בכדי שהמעסיקים יפנו ללשכת הסיוע למעסיקים להסדרת התשלומים הסוציאלים של העובדים מרצועת עזה.

אותו מהלך בוצע בשיטת השליפה מהמותן לצערנו, מהלך שממחיש את הפערים אשר נמצאים בין ההחלטות שמתקבלות מהצבא לבין יישומן בפועל ובשטי ע"י רשויות המדינה, שכן מהלך כזה מצריך הכנה של כשנה לפחות בכדי שיתאפשר החלתו ויישומו על המעסיקים הישראלים והעובדים מרצועת עזה, שכן הם הראשונים שנפגעים מאותן החלטות שקשה ליישמן.

בכדי להבהיר את הנקודה נתן המחשה לדרך שבה מתאפשר למעסיק הישראלי להעסיק עובד פלסטינאי ולשלם לעובד הפלסטינאי תשלומי חובה, ואיך העובד הפלסטינאי יכול להיות מכוסה ביטוחית וסוציאלית.

בכדי לשלם תשלומי חובה ותשלומים סוציאלים לעובד הפלסטינאי למעסיק אמור להיות היתר העסקה לעובדים פלסטינאים והעובד אמור להיות רשום במאגרי המת"ק ושיונפק לו כרטיס מגנטי בכדי שתהיה אפשרות להזין את פרטיו ושיהיה קיים במערכות של לשכת האוכלוסין וההגירה לשכת הסיוע למעסיק שבנושא זה מסונכרות פרטיו של העובד ממאגרי המת"ק, ומשם תשלומי החובה יבוצעו ע"י לשכת הסיוע למעסיקים (מדור התשלומים).

בשל הנתק בין ישראל לרצועת עזה ובהעדר תיאום עם החמאס, המת"ק ברצועת עזה אינו מתפקד כהלכה, והתיאום בין הצדדים מקשה את פעולה רישום העובדים במערכות של המת"ק והנפקת כרטיס מגנטי לעובדים, ולכן אין בדיוק אפשרות לשלם אותם תשלומי חובה ותשלומים סוציאלים לעובדים הפלסטינאים, זאת למרות ההצהרות של מת"ק עזה והפוליטיקאים למיניהם אי אפשר ליישם את אותן הצהרות ומהלכים בפועל בשל העדר האפשרות טכנית ולקונה בקבלת ההחלטות שלפעמים המניעים שלהם הם פוליטיים לחלוטין.

נכון להיום העובד הפלסטינאי מרצועת עזה יוצא לעבודה בישראל כאשר הוא מחזיק בהיתר עבודה שנקרא "צרכים כלכליים" הגדרה אשר לא מקבלת ביטוי בפועל בשום משרד ממשלתי ברשויות המדינה למעט המת"ק ורשויות הביטחון, שכן אין אפשרות שמי שמחזיק בהיתר כזה לשלם מס הכנסה ו/או לקבל "מקאסה" אישור לתשלום מע"מ ואין אפשרות שהוא יקבל תלוש שכר כי הוא אינו מוסדר כעובד בישראל, ואף אי אפשר לרשום את שם המעסיק שמעסיק את אותו עובד על ההיתר שכן בהגדרה הוא אינו עובד אלא נמצא בישראל תחת הכינוי "צרכים כלכליים" נשמע הזוי שמדינה ריבונית נוקדת במהלכים כאלו שיש בהם סיכון הן לעובד והן למעסיק, אבל כן זה קורה בישראל 2022 נוכל להגיד זה כורח המציאות ליישום החלטות פוליטיות, אבל בגלל שאנחנו פה לא בשביל הפוליטיקה נתעלם מדרך קבלת אותן החלטות.

הרבה מהמעסיקים של המשרד אשר פונים אלינו שואלים אותי: "האם אני יכול להעסיק עובד מרצועת עזה שיש לו היתר צרכים כלכליים?"

התשובה שלי היא ברורה וחד משמעית: "לא….אל תעסיקו עובד מרצועת עזה עם אותו היתר של צרכים כלכליים כי אתם מסכנים את עצמכם למרות שהעובד המסכן נמצא בארץ כחוק"

אל תבינו אותי לא נכון, מצד אחד אני מאוד מכבד אנשים שרוצים לעבוד ולהתפרנס בכבוד ולא משנה מאיפה הם, מאידך אני חרד למעסיקים ולעובדים אשר אין להם מנגנון הגנה לגבי העסקתם בישראל מבלי שיהיה להם כיסוי ביטוחי, ותנאים סוציאלים.

סימולציה למקרים מהיום יום, עובד מרצועת עזה שעובד בישראל הגיע לעבודה בבניין ובעת עבודתו קיבל מכה ברגל, מזמינים לו אמבולנס, מבקשים את ת.ז. שלו, כשיודעים שהוא מרצועת עזה מבקשים את ההיתר שלו ואז מתברר כי ההיתר אינו היתר עבודה, בכל זאת לוקחים אותו לבית החולים בכדי לקבל טיפול, ומבקשים טופס ב.ל.250 בכדי שיהיה כיסוי ביטוחי לטיפול שהוא מקבל, כידוע לכם אין אפשרות להוציא טופס כזה כי העובד לא בדיוק עובד כדין אצל אותו מעסיק, וכעת במקרה הכי טוב המעסיק יאלץ לשאת בהוצאות הטיפול מכיסו הפרטי בתקווה שזה הסתיים רק בהוצאות אלו – זו רק אחת הדוגמאות לנזקים של המעסיק.

העובד השתחרר מבית החולים, ולצערנו נותר עם נכות ברגל, הוא לא יכול לתבוע את הביטוח לאומי כי הוא אינו מבוטח, ואף חברת ביטוח לא תכסה אותו כי הוא הועסק לכאורה באופן לא חוקי, ואז ייאלץ לחפש את מי לתבוע בגין הנכות שלו, הכתובת היחידה שלו הינה המעסיק הישראלי – זו דוגמא לנזק של העובד והמעסיק הישראלי.

אני חושב שבדוגמאות אשר ציינתי לעיל המחשתי חלק קטן מהנזקים אשר יכולים להיגרם למעסקי הישראלי ולעבוד באותה העסקה לעובד עם היתר "צרכים כלכליים" שכן מעניין מדוע המדינה מציבה הן את המעסיק והן את העובד במצב מסוכן כזה מבלי להסדיר אותו למרות שהיא יכולה לעשות זאת.

כיום ולאחר מאמצים כבירים הוחל נוהל חדש למתן היתרים לעובדים מרצועת עזה, אך לצערנו הרב הוא הוגבל אך ורק לשני ענפים, ענף הבניין וענף החקלאות.

ככל ושתרצו לקבל מידע ו/או ייעוץ בנושא זה, נא לפנות למשרדינו 073-7773904

או תשאירו הודעה ונחזור אליכם בהקדם.

 

 

צרו איתנו קשר
  • בשליחת הטופס אני מאשר/ת קבלת מידע לטלפון ו/או לאימייל
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
התחל שיחה בווצאפ
היי, איך אפשר לעזור?
שלום איך נוכל לעזור?