צרו איתנו קשר

העסקת עובדים זרים בענפים השונים

העסקת עובדים זרים בענפים השונים

המכסות להבאת עובדים זרים לישראל לכל ענף נקבעות בהחלטות ממשלה. היום, רוב העובדים הזרים בישראל הם בענף הבניין, החקלאות והסיעוד. המכסות בענפים האחרים לא קיימות יותר, חוץ מהעסקת מומחים זרים במסגרת ענף המומחים אשר שכרם שווה כפול ממוצע השכר במשק.

כמו כן, מתוקף החלטת ממשלה מ- 2005 אפשר לתת היתר להעסקת עובדים זרים בפרויקטים לצורך ביצוע עבודה בטכנולוגיה ובמיכון ייחודיים שאין בישראל ואשר ניתן לבצעה רק באמצעות עובדים זרים, אשר לעניין זה אין מכסה מרבית.

העסקת עובדים זרים בענף הבניין 

ענף הבניין – העובדים הזרים בענף הבניין מועסקים באמצעות קבלן כוח אדם, לפי נוהל ייעודי, העסקת עובד זר בתחום הבניין אפשרית רק באמצעות תאגידים שהינם קבלני כוח אדם לעובדים זרים שקיבלו היתר מיוחד להעסקת עובדים, היתר למתן שירותי כוח אדם של עובדים שאינם תושבי ישראל יינתן רק לתאגיד ששירותים אלו הם מטרתו ועיסוקו היחידים, מה שמכונה "שיטת התאגידים" ולפיה על התאגיד להיות תאגיד ישראלי הרשום כדין ולפי התקנון שלו, מטרתו ועיסוקו היחידים שם מתן שירותי כוח אדם של עובדים זרים בענף הבניין.

על התאגיד – חברת כוח האדם להעסקת עובדים זרים בענף הבנייה אמור להיות רשום בחוזה העבודה בתור המעסיק היחיד של העובד, גם בתלוש השכר ובפוליסת הביטוח הרפואי. בנוסף התאגיד יפריש מדי חודש תשלומי פיקדון על פי דין. קבלן כוח אדם יוודא שהעובדים בענף הבניין יועסקו רק באתרי בנייה ואצל קבלנים רשומים ובלבד במקצועות הרלוונטיים.

הנוהל להעסקת עובדים זרים בבניין מחייב את התאגידים לשלם תשלום להגשת הבקשה לקבלת ההיתר להעסקת כל עובד, תשלום האגרה השנתית לעובד לאחר אישור הבקשה, ותשלום בגין ההיתר לאחר קבלתו, סך כל התשלומים מגיע עד ל 21,920 ₪ בשנה ללא ייתר העלויות של העובד והתנאים הסוציאליים שלו. יש לציין כי אין אפשרות לנכות סכום זה משכר העובד, אלא אם העובד שהה מעבר לתקופה המותרת בישראל ללא אשרה.

 

העסקת עובדים זרים בחקלאות 

ענף החקלאות – מכסת העובדים הזרים המרבית בחקלאות היא 24,999 עובדים, הותירה גם רשות האוכלוסין עובדים עונתיים מסרי לנקה לתקופה של עד שמונה חודשים וזאת לפי תנאי סף שקבעה.

בענף זה פועלות לשכות פרטיות שתפקידן הוא לתווך בין העובדים זרים לבין חקלאים בעלי היתר להעסקתם. וזאת דרך העסקה ישירה ולא דרך קבלן כוח אדם. משמעו, החקלאי חותם חוזה עבודה עם העובד הזר ומשלם לו שכר מדי חודש ובהתאם להסכמי העבודה בענף בישראל.

כאשר חקלאי מבקש להעסיק עובדים עונתיים, חייב להעסיקם במשרה מלאה, המעסיק גם מחויב להפריש כספים לפיקדון. יכולה להיות גם חובה להשתתף בכרטיס טיסה, הסעת העובד לשדה התעופה וממנו ומתן מגורים הולמים.

העסקת עובדים זרים בענף הבניין והחקלאות הם אך ורק לגבי עובדים שיש למדינת ישראל איתם הסכמים בילטראליים להעסקת עובדים, כמו מולדובה, בולגריה, רומניה ועוד רשימה של מדינות שכל אחת מהן חתום איתם הסכם אחר בענף שונה. הסכמים בליטראליים לגיוס עובדים זרים הינו הסכם בין המדינה המגייסת ומדינת המוצא של העובד, שמטרתם להסדיר את הליך הגיוס ולפקח עליו ובין היתר למנוע פגיעה בזכויות אדם ותופעות פסולות כמו גביית דמי תיווך מהעובד עוד במדינת המוצא שלו.

כאמור בענף החקלאות ניתן לגייס עובדים זרים רק דרך הסכמים בילטראליים. חקלאי המחזיק היתר להעסקת עבדים זרים חייב להזמינם דרך לשכה פרטית מורשית. לשכה פרטית הינו גוף שעוסק בגיוס עובדים ותיווך לעבודה בין מעסיקים לבין מבקשי עבודה ועיסוקה טעון רישוי.

בעקבות המלחמה, ולאור הפגיעה הקשה בחקלאות ובכוח האדם של הזרים והן בשל מחסור בעובדים פלסטינים והן מירי לא פוסק לעבר השטחים בעוטף, פרסם משרד החקלאות הודעה על הצורך לגיוס 5,000 עובדים בענף החקלאות ואף החלו לגייס עובדים ישראלים שכן ניתן על ידי המדינה מענקים לישראלים שיקלטו חדש בענף החקלאות, במשרד החקלאות פנו לרשות האוכלוסין וההגירה בכדי להקל בדרישות להבאת עובדים זרים לענף זה, בשל אותו מצב חירום החליטה המדינה בשיתוף פעולה בין-משרדית בין משרד החקלאות, משרד הכלכלה ורשות האוכלוסין וההגירה להביא עובדים ממדינות שאין איתם הסכמים בלטראליים כמו המהלך להבאת עובדים ממלאווי מהלך שאיתו הביא בשלב הראשון 200 עובדים, ואחר כך עוד 200 עובדים, אותו מהלך קיבל תגובות שליליות וביקורת על מלך מלאווי מצד העם שלו שכן הם שולחים את הצעירים לעבוד במדינה שיש בה מלחמה, וביקורת עולמית וזאת כי המהלך לא עבר בדרך הרגילה והמקובלת עולמית ובניגוד להסכמות הבינלאומיות לרבות מגילת האו"ם ואמנת וינה בנושא העסקת עובדים זרים.

 

משרד עו"ד ענאן חמאם הינו משרד עורכי דין העוסק בתחום הנפקת היתרים להעסקת עובדים זרים מזה שנים רבות לרוב הענפים כגון לענף החקלאות, הבניין, התעשיה, המסעדנות, ההייטק, מומחים זרים ולאנשי עסקים ומנהלים ועוד ענפים רבים נוספים לרבות ייצוג תאגידים להעסקת עובדים זרים בישראל בענף הבניין, ולשכות פרטיות בענף החקלאות והסיעוד, וכל מה שקשור בהתנהלות מול הרשויות השונות דבר המצרך הכירות עם מדיניות רשות האוכלוסין.

התקשרו עכשיו או השאירו פרטים באתר ותקבלו שיחה חוזרת לייעוץ, נעזור לכם להשתלב בתחום במהירות ובצורה יעילה ומסודרת.

צרו איתנו קשר
  • בשליחת הטופס אני מאשר/ת קבלת מידע לטלפון ו/או לאימייל
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
התחל שיחה בווצאפ
היי, איך אפשר לעזור?
שלום איך נוכל לעזור?