צרו איתנו קשר

משבר המחסור בעובדים עקב המלחמה והפתרונות הנוכחיים

משבר המחסור בעובדים עקב המלחמה והפתרונות הנוכחיים

מיד עם פריצת מלחמת חרבות ברזל מספר רב של עסקים נאלצו להשבית את פעילותם או להוריד ייצור למינימום בשל הסגר שהוטל על איו"ש ועזה, כאשר העובדים הפלסטינים לא יכולים להיכנס יותר, ועד להודעה חדשה, לעבוד בבניין, בחקלאות או בתעשייה.
לפי משרד העבודה, כ- 18% מכוח העבודה בישראל מושבת אחרי כיותר מחודש מלחמה, כשהענפים העיקריים שנפגעו הם הבנייה והמסעדות, 46 אלף עובדים פוטרו או הוצאו לחל"ת.

העובדים בענף החקלאות

המשבר לא פסח על ענף החקלאות לאחר שלא רק העובדים הפלשתינאים הפסיקו לעבוד, אלא כ- 7000 עובדים מתאילנד שהועסקו בענף עזבו את ישראל לאחר שבבוקר של 7 לאוקטובר נרצחו יותר מ- 20 עובדים תאילנדים ומספר עובדים אחרים נפצעו ונחטפו.
הממשלה התירה ברביעי האחרון כניסה לעובדים זרים בחקלאות שיגויסו על ידי לשכות פרטיות מורשות, שלא במסגרת הסכמים בילטראליים. החלטה שהתקבלה ביוזמת שר העבודה יואב בן צור, שר הפנים משה ארבל ושר החקלאות אבי דיכטר. כדי להבטיח רציפות תפקודית של משק החקלאות במדינה.
יוזמה זו באה כמענה למצוקה שנוצרה אלא שהחשש כאן הוא האפשרות לפגיעה בזכויות העובדים הזרים וסחר בבני אדם שיגיעו לא מבחירתם החופשית, לכן המסלול כרגע אושר רק לתקופה של שלושה חודשי ניסיון ולאחריו ייבחן שוב.
בימים אלו, מדינת ישראל מנהלת חילופי טיוטות להסכם בילטרלי עם שתי מדינות שהביעו הסכמה לשלוח עובדים לישראל, אבל נמצא שרוב המדינות שכן מסכימות לשלוח עובדים לישראל יעשו זאת רק לאחר המלחמה. בו זמנית נעשים מאמצים ליישם הסכמים בילטרליים קיימים.

העובדים בענף הבניין

בזמן שהחקלאים הישראלים נאבקים להצלת התוצרים החקלאיים, בענף הבניין מתחוללת מערכה אחרת, דומה אך ההשפעה עלולה להיות ארוכת טווח על ענף הבנייה אשר משפיע באופן ישיר על שוק הנדל"ן בישראל. לאחר שמתחילת השנה נרשמה עליה בביקוש לקניית נדל"ן אלא שלאחר פרוץ המלחמה, הריבית צפויה לעלות מה שייקר את המשכנתא ויגרום לרוכשים פוטנציאליים לסגת מההחלטה לקנות. זאת ושינויים רבים אשר קשה כרגע להעריך בשל מצב ייחודי שלא היה כמותו שנים רבות וגם בגלל השינויים בשוק שקדמו למלחמה. הכל כתוצאה מאיבוד כוח אדם בענף של כ- 100 אלף עובדים פלסטינים שכבר לא יועסקו או חלקם הגדול. הפועלים הסינים בסימן שאלה גדול והעובדים ממולדובה וטורקיה בורחים מהארץ. נשקלת כעת אפשרות להעביר עובדים זרים מבניין לענפים אחרים בשל המחסור הגדול. מספר גדול של הודים בעלי כושר עבודה הביעו עניין להיקלט בעבודה בישראל, נשקלת הבאתם דרך הסכם בילטרלי עם הודו.

צרו איתנו קשר
  • בשליחת הטופס אני מאשר/ת קבלת מידע לטלפון ו/או לאימייל
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
התחל שיחה בווצאפ
היי, איך אפשר לעזור?
שלום איך נוכל לעזור?